Anvelope ABC


La ce trebuie să fim atenţi înainte de achiziţionarea de anvelope

gumiabroncs szerkezete

La schimbarea anvelopelor trebuie să fim atenţi ca diametrul exterior a anvelopelor noi să fie egal (sau puţin mai mic) cu diametrul anvelopelor vechi. Vitezometrul nu trebuie să arate mai puţin decât viteza reală a maşinii. Între 40 km/h şi 120 km/h are voie să arate cu 10%, adică 4 km/h mai mult faţă de viteza reală. Anvelopele noi trebuie să aibe indicile de sarcină şi indicile de viteză egale sau mai mari decât cele vechi. Diametrul şi lăţimea jantelor trebuie să corespundă cu cea a anvelopelor. Dacă achiziţionăm o garnitură de anvelope trebuie să ne uităm la dispoziţiile producătorului autoturismului şi a anvelopelor. În cazul în care autoturismul este dotat cu sistem ABS, ASR sau are tracţiune integrală şi anvelopele din faţă au dimensiunile diferite de cele din spate, trebuie să avem grijă de diferenţa perimetrului suprafaţei de rulare a acestora. Dacă montăm anvelope şi/sau jante cu dimensiuni diferite de cele permise de producător, avem nevoie de autorizaţie oficială.

Lexicon de anvelope

Ce înseamnă 205/55R16 95W ?

Valoare Explicaţie
205 Lăţimea anvelopei în milimetri
55 Raportul dintre înalţimea si lăţimea anvelopei
R Structura anvelopei (radial sau diagonal)
16 Diametrul Jantei în inch, 1 inch = 1" = 25,4 mm
95 Indicele de sarcină. Aici: 95=960kg/anvelope
W Indicele de viteză. Aici: W=270 km/h

Dimensiunea anvelopei

Alte marcaje:
M+S - anvelope iarnă
RF   - anvelope ranforsate(reinforced)
C     - anvelope pentru autovehicule cu sarcină uşoară

Structuri de anvelope

Diagonal

Radial

Anvelope pneumatice in care pliurile sunt petrecute pe dupa talon si sunt dispuse  in unghiuri alternative substantial mai mici de 90° fata de linia de centrare a benzii de rulare.

Anvelope pneumatice in care pliurile sunt petrecute pe dupa talon si sunt dispuse  in unghiuri alternative de 90° fata de linia de centrare a benzii de rulare, carcasa fiind stabilizata de o centura circumferentiala inextensibila.

Acvaplanare

Acvaplanarea este fenomenul prin care cauciucul pierde contactul cu drumul, mişcându-se doar pe suprafata apei. Motivele acvaplanării pot fii adâncimea bălţii de apă de pe drum, profilul anvelopei care împiedică evacuarea apei din zona de contact cu drumul, viteza prea mare a autovehiculului. In momentul apariţiei fenomenului de acvaplanare, roata va înceta să aibă contact cu solul, deci nu mai puteţi păstra direcţia şi nu mai aveţi control asupra vitezei maşinii.

BAR

Unitatea de măsura a presiunii de aer, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m˛

Număr DOT

Marcajul datei de fabricaţie, impus de Departamentul de Transport din SUA. Ex. "318" = anul 1998, săptămâna 31. Din anul 2000 marcajele au devenit lungi, având patru cifre. Ex. "1501" = anul 2001, săptămâna 15.

Sensul de rotaţie

La anvelopele de calitate sensul de rotaţie este marcat cu o săgeată. Anvelopele trebuie montate şi folosite conform acestui marcaj. Avantajele acestor anvelope sunt: un nivel de zgomot mai mic, aderenţă mai mare şi o siguranţă mai mare împotriva acvaplanării.

Carcasa anvelopei

Carcasa anvelopei este alcatuita din straturi (pliuri), captusala interioara, zona talonului si centurilor(brekere), pe ea fiind fixate flancul si banda de rulare. Dacă aceasta parte a anvelopei se deterioreaza anvalopa se poate repara numai în cazuri speciale.

Lamele

Lamelele sunt diverse crestături in “crampoanele” anvelopei de iarnă care asigură o aderenţă mult mai bună anvelopei.

Deteriorări

Conducerea autoturismului printr-un obstacol cu viteză, din cauza schimbării formei anvelopei carcasa se poate deteriora. Consecinţele la o astfel de lovitură nu întotdeauna pot fi sesizate, se poate întâmpla să nu fie urme vizibile pe anvelopă. În urma loviturii de regulă deteriorarea este numai locală, la câteva pliuri, fără urme vizibile pe afară. Din cauza vibraţii continue de la rotaţia anvelopei cu timpul deteriorarea se poate înrăutăţi. Pot apărea deformaţii pe anvelopă, sau "cucui", care pot duce la pierdere de presiune.

Autógumi sérülése

La o lovitură deformarea anvelopei poate să fie astfel încât carcasa să fie prinsă între jantă şi obstacol. În cazul acesta pe latura anvelopei pot apărea deteriorări fără o imediată pierdere de presiune.

Autógumi sérülése patkán

Valve

Există mai multe tipuri de valve, însă toate îndeplinesc acelaşi funcţie, fac posibil reglarea şi modificarea presiunii din anvelopă.

Autógumi szelepek
Autógumi szelep sérülés

Există două tipuri de valve, valve metalice şi valve din cauciuc. Deteriorarea valvei poate cauza pierdere de presiune. La instalarea valvei, gaura de valvă trebuie să fie curată, să nu aibă coroziuni sau defecte. Se învechesc şi valvele, după un timp apar crăpături pe ele, care pot fi periculoase. La viteze mari valvele sunt supuse la forţe centrifugale foarte mari. O valvă are greutatea de 20 de grame, însă la viteze de peste 200 km/h forţa centrifugală este de 7,5 kg. Din cauza asta la autoturime cu viteze mari se folosesc sprijinitori de valve. Unghiul valvei nu poate să fie mai mare de 28°, dacă este nevoie trebuie folosite valve metalice sau sprijinitori de valve. La schimbarea anvelopelor de obicei sunt schimbate şi valvele.

Anvelope de vară sau iarnă?

Pentru anvelopele de vară temperatura optimă este între +7° - +50°

Pentru anvelopele de iarnă temperatura optimă este între: -25° - +7°

Distanţa de frânare pe carosabil umed

la 90 km/h

Anvelope de iarnă 54 m
Anvelope de vară 58,5 m
 

Distanţa de frânare pe carosabil înzăpezit

la 50 km/h

Anvelope de iarnă 35 m
Anvelope de vară 43 m

Frânare cu ABS la temperaturi în jurul 0°C

Comparaţie distanţă de frânare pe carosabil înzăpezit

Adâncime profil: 6 mm 120 %
Adâncime profil: 4 mm 150 %
Adâncime profil: 2 mm 180 %

Adincimea profilului la o anvelopă noua (~ 8 mm)  = 100 %

Diferenţa distanţă de frânare

Frânare la 60 km/h la temperaturi de iarnă

0°C anvelope iarnă | anvelope vară + 3 m
-10°C anvelope iarnă | anvelope vară  + 7 m
-20°C anvelope iarnă | anvelope vară  + 12 m

Cu anvelope de iarnă distanţa de frânare la temperaturi sub +7°C devine tot mai bună.

Folosirea anvelopelor de iarnă pe timp de vară duce la comportament asemănător. Din motive de siguranţă vă recomandăm să folosiţi alvelope corespunzătoare anotimpului.

TL - TubeLess - Fără cameră

În cazul în care anvelopa are marcajul TL nu este necesară folosirea de cameră.

TT - Tube Type - Cu cameră

În cazul în care anvelopa are marcajul TT este necesară folosirea de cameră.

SI - Speed Index - indicele de viteză

Indicele de viteză este inscripţionat pe anvelopă, constă ditr-o literă sau o literă şi un număr. În tabelul de mai jos ve-ţi găsi viteza corespunzătoare indicilor, viteza maximă admisă pentru anvelopă.

Gumiabroncs SI

Load Index - Indicele de sarcină

În tabelul de mai jos găsiţi grutăţile maxime în kilograme pe care anvelopa poate să suporte.

Gumiabroncs LI